Sarcofaag van Ahmes   31 comments

Ahmes was eigenlijk een beetje “eenvoudige” man met maar één titel,
”Beheerder van de voorraadschuur”

Toch moet hij behoorlijk vermogend zijn geweest, om deze  basalten kist te kunnen betalen.

Ahmes (1)

De kraag onder zijn gezicht, is versierd met bloemmotieven.
Hemelgod Noet staat afgebeeld onderaan de kraag, met haar armen en vleugels uitgestrekt,
om de dode in de hemel op te nemen.

Naast Noet, staan de 4 Horuszonen afgebeeld, mummievormige beschermers van het lichaam.

Ahmes (2)

Onderaan het deksel, staan 13 kolommen met een hoofdstuk uit het dodenboek.

Ahmes (3)

525-404 voor Christus, 27e Dynastie. Vindplaats onbekend.

Bron: Rijksmuseum van Oudheden, leiden.

Posted 1 mei 2017 by Edward McDunn in Mijn fotoblogs

31 responses to “Sarcofaag van Ahmes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Echt ontzettend mooi Edje.
    Je doet mij hier werkelijk een onwijs groot plezier mee 😀 😀 😀
    Liefs van mij, Helma

  2. Mooie gedetailleerde foto’s! Wat waren het toen al grote kunstenaars. Vermogend of niet, ik denk dat ze allemaal hun laatste “centen” zouden gegeven hebben voor een mooie sarcofaag en al hun rijkdom mee te nemen in hun graf, omdat ze nu eenmaal geloven in leven na de dood!
    Lieve groetjes, Heidi

  3. Interessant stukje werk goed gebracht

  4. Heerlijk om weer terug te kijken in die mooie tijd.
    Prachtige details trouwens

  5. Heel mooi, met prachtige details, Edward!
    Lieve geniet groetjes Anna

  6. Als ik zo’n sarcofaag zie, denk ik: waar zal Ahmes zelf gebleven zijn?

  7. Wat een pracht en praal.Zal zeker een voornaam iemand geweest zijn.Mooie uitgewerkte details waar men kan blijven naar kijken

  8. Prachtige detailfoto’s. Een arme kerel zal het niet geweest zijn.

  9. Dat dit zo goed bewaard is gebleven! En hoe mensenhanden het hebben kunnen maken: zo gaaf en precies ziet het eruit. Men kende toen de kreet: monnikenwerk nog niet, maar dat was het wel. Heel mooi dat je ons ook de details goed laat zien. Je doet me echt plezier met deze foto’s!
    Lieve groet ♥

  10. onvoorstelbaar dat het zo goed bewaard is gebleven.
    prachtig scherpe en goed belichte foto’s

  11. Een ‘wahw’ ontsnapt me, Edward !
    Lie(f)s.

  12. Dit zijn fraaie platen Edward. Er werd bij de oude Romeinen wel erg veel geld gespendeerd aan de doden

  13. Mijn vraag is, paste hij er wel in. Het lijktme nogal een korte sarcofaag.

  14. Ik blijf hier genieten … heel interessant logje weer

  15. Mooie foto’s Edward interessante inscripties, kon ik het maar lezen wat erop staat.

  16. Heel interessant. Alles wat ik wist is dat dit een sarcofaag is, de rest is nieuw en leerrijk!

  17. Sarcofagen… zeer intrigerend en interessant.

  18. Wunderschön lieber Edward ich wünsche dir auch einen schönen ersten Mai in Köln haben wir Regen nicht so schön, bei mir ist es immer noch die Krankheit und Schmerzen da kann man nichts machen nur Chemo und Schmerzmittel.Liebe Grüße noch an dich und eine gute Woche Gruß Gislinde

  19. Om dit zo mooi te kunnen weergeven en uitleggen moet je toch echt Edward heten. Geweldig
    Groetje, Ria

  20. Wat een prachtige foto’s broertje, de details zijn ook zo mooi te zien. Dat Ahmes rijk was is natuurlijk logisch, hij kon heel wat graantjes meepikken. Een heel mooi en interessant blog. Een heel dikke kus van je zus Ann.

  21. prachtig Edward

    en met je uitleg gaat men dit direct anders bekijken

    groeten

  22. Mooi ook je uitleg bij deze prachtige foto’s Edward.
    Groetjes Tinie

  23. Je hebt duidelijk zelf ook genoten van je bezoek daar…
    Heel mooi deze…

  24. Die symboliek uit die tijd vind ik vaak verbijsterend treffend. Wat prachtig is dit weer!

  25. Prachtig Edward je stapt eens even in een hele andere wereld. Ik heb er van genoten weer. Laat hier nog maar een paar vervolgen op komen!

  26. Indrukwekkend, Edward

  27. heel mooi;

  28. Heel mooi en intresant maar die tekens zijn voor ons abracadabra Edward

  29. Sterk stuk vakmanschap Edward eik bedoel beiden !! Grts

Geef een reactie

