Carneool   28 comments

Carneool, is een doorschijnende tot ondoorzichtige chalcedoonvariëteit. Het behoort tot de kwartsen
De rode kleur wordt veroorzaakt door ijzer, wat in kleine hoeveelheden in het mineraal voorkomt.

Nog vóór onze tijdrekening, werd het al gebruikt voor het vervaardigen van sieraden.

Men beweerde dat Carneool bescherming bood tegen:
ruzie, kiespijn en zenuwaandoeningen, bloedingen stopt, koorts verlaagt, toorn vermindert en geluk brengt.

Carneool

Posted 24 mei 2017 by Edward McDunn in Verzameling mineralen

28 responses to “Carneool

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dan heb jij het getroffen met deze twee engeltjes, Edward 😉 Mogen ze jou blijven behoeden en geluk brengen…! Prachtig in beeld gezet, Edward!
    Lieve groetjes, Heidi

  2. Wow heeee……. deze mooie engeltjes van Carneool, zijn werkelijk schitterend!
    ik heb ook een aantal stenen maar die komen uit een winkeltje met mineralen vandaan.
    Prachtige foto Ed en de beeldjes zijn werkelijk fantastisch!
    Lieve groetjes, Helma

  3. Stenen fascineren mij. Het idee dat het miljoenen jaren heeft geduurd om te worden wat ze nu zijn ……… zo bijzonder, en deze is erg mooi, al houd ik meer van de blauwe stenen.

  4. nog nooit van gehoord , wel heel mooi

  5. prachtig uitgelicht

  6. Mijn zus zwager en ik hebben drie weken mineralen gezocht in de mijnen in Frankrijk onder leiding van een bevriende speleoloog, zelfs in een goudmijn. Dat was verboden gebied. Nou ja…Maar het is al weer 30 jaar geleden en ik heb er nog leuke stenen aan overgehouden.
    Groetje, Ria

  7. Maar eens een carneool aanschaffen dan 😉
    Loop een beetje achter met reacties…komt wel weer
    Fijn weekend

  8. Wat mooi en wat leuk, Edward!
    Groetjessss 🤗

  9. In het beeldje is veel meer te zien dan de omgeving doet vermoeden Edward 🙂 Mooi gedaan

  10. Prachtige foto van deze mooie steen!

  11. Dit is een prachtige aanwinst Edward. Is het oud? Het lijkt heel modern vorm gegeven.

  12. Ziet er prachtig materiaal uit!

  13. ohhhh de eigenschappen vind ik mooi Edward, van de beeldjes zelf ben ik niet zo stuk, dan zou ik ze liever in de ruwe steen zien:-)
    maar dan glimmen ze zeker weer niet zo…. ’t is ook altijd wat hé 🙂

  14. Van dit mineraal had ik nog nooit gehoord
    Prachtig diep amberkleurig

  15. 1 van de vele prachtige gesteenten die onze planeet voortbrengt….ik zag ze zaterdag op Schokland nog in het museumwinkeltje liggen…

  16. Héél leerrijk Edward Dat verdient een pluim !! Grts

  17. Very interesting, Edward!

  18. Komen deze uit je eigen verzameling? Mooi! En met leuke info erbij.

  19. Carneool is echt mooi broertje, en zeker deze twee beeldjes, wat een geluk dat jij deze in huis hebt, er kan jou niets gebeuren 😉 De juwelen en steensoorten die bij jouw sterrenbeeld passen zijn: robijn, diamant, hyacint, karbonkel en katoog, alleen de twee eerste zal je wel niet hebben. Een heel dikke kus van je zus Ann.

  20. het lijkt wel een wondermiddel

    maar ik ken het niet Edward

    prettige dag

  21. Tegenwoordig pakken ze gewoon een paracetamol……Helpt ook…dus dan heb je ook geluk… 🙂 🙂 🙂

  22. Onbekend, Edward !
    Lie(f)s.

  23. Deze kwartssteen ken ik niet.

    Mooie beeldjes

    Zonnige groet,

  24. Ik vind het supermooi en als ik al die eigenschappen lees, moet ik er naarstig naar op zoek, toch ?🤣

  25. Wat mooi zeg!

  26. Mooi Edward beeldje had ik er nog niet van gezien .
    Mijn moeder had een ring met een carneool ik heb hem nog ergens dat was in die dagen mode !

Geef een reactie

