Smaragd   31 comments

Smaragd is een variëteit van beril, en geldt als de edelste steen uit de berilgroep.
Deze edelsteen is vaak troebel, als gevolg van insluitsels.
Hoe helderder de steen, hoe hoger de prijs.

Smaragdkristallen in moedersteen.

Smaragd (1)

Duizenden jaren voor Christus was hij al bekend, werd gewonnen,
en toegepast in sieraden, amuletten en kunstvoorwerpen.
Er zijn smaragden gevonden in grafkamers van Farao’s,
en ook in Pompeï en Herculaneum.

Smaragd (2)

De oudste vindplaatsen liggen in Jabel-Zaradh en Jabel-Sikat in Opper-Egypte, de Cleopatra VII-mijnen
Daar hebben volgens archeologen Egyptenaren, Grieken, Romeinen, Arabieren en Osmaanse Turken gewerkt.

Smaragd (3)

Posted 29 oktober 2017 by Edward McDunn in Verzameling mineralen

31 responses to “Smaragd

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooie foto;’s en klopt het dat ik in de eerste foto ook Pyriet zie zitten?

  2. Een prachtige steen, en in mijn lievelingskleur: groen!

  3. Echt super interessant met dat stukje geschiedenis erbij 😀

  4. Mooie foto’s Heb in de schuur ook nog een emmer met halfedelstenen of bijzondere stenen. Mijn ex spaarde die maar wilde ze niet meenemen. Weet ook niet goed wat ik er mee moet verder. Misschien eens ergens in de tuin neerleggen of zo……

  5. Heel mooi ,zou er wel een sieraad van willen hebben

  6. Dat wel heel mooie… .maar ook dure steentjes 😉

  7. prachtige steen Edward. zo ruw vind ik hem het mooist, ik heb een prachtige schemerlamp met edelstenen uit brazilie nog van mijn moeder, en dat is zó mooi als die aan is 🙂 genieten van alle kleurtjes,
    Ik zal er eens een blogje over gaan maken

  8. Leuk om de verhalen te zien en te lezen over je edelstenen….interessant.

  9. Fijn dat je behalve de stenen er ook informatie bij schrijft. Dit wist ik allemaal niet. En dat al dit moois door de Aarde gevormd wordt; ongelofelijk.
    Vooral de laatste foto is mooi omdat je de groene kleur zo mooi kan zien. Is dit topstuk ook in jouw bezit?
    Lieve groet ♥

  10. Van stenen weet ik niets, Edward. Heel veel respect voor je fotografie.
    Lie(f)s.

  11. Wat een mooie foto’s en wat fijn je uitleg erbij Edward.
    Groetjes Tinie

  12. Wat heeft smaragd een prachtige kleur.Edward

  13. Smaragd ziet heel mooi uit. Wat heeft deze smaragd mooie kleur. Heel goed om te weten van je verhaal hoe het zit. Interessant!! Mooie foto’s.
    Groetjes J&F. En alvast fijne week gewenst.

  14. Heel mooie foto’s in informatie over deze steen broertje, de macro is echt geweldig, zo’n grote smaragd zal je hebben 😉 Een dikke kus van je zus Ann.

  15. Sehr interessant! Ich habe Smaragde noch nie in der Naturfassung gesehen. Ich kenne sie nur bearbeitet beim Juwelier und dann wird es sehr teuer. 🙂

  16. Wat een bijzondere info wist ik allemaal niet.

  17. de laatste deze keer

  18. interessante weetjes Edward

    de kristallen komen in de laatste foto goed tot hun recht

    prettige zondag

  19. Groen, een van mijn lievelingskleuren…maar als sieraad niet voor mij weggelegd.
    Leer weer vanalles
    Groetjes en fijne ZONdag

  20. Heel leerijk Edward zal eens in mijn tuin gaan graven !! Wie weet ! Grts

  21. Mooie foto’s en interessant weer.
    Naar ik heb begrepen is een echte smaragd nooit helemaal helder. Daaraan kun je ook het verschil herkennen met itrium aluminium nitraat.

  22. Daar heb je me weer te pakken Edward, daar ga ik weer met mijn deels kleurenblindheid. Ongetwijfeld zijn de kleuren prachtig, maar ik kan er niet zo van genieten als menig anderen wel kunnen. Toch vind ik de foto’s prachtig, alleen al om de macro-opnames van de kristallen

  23. Ook nu is de neiging om deze steen aan te willen raken zó groot Edward.

  24. Ook deze weer heel mooi vastgelegd Edward. Mocht je ooit eens in deze contreien belanden dan raad ik je zeker een bezoek aan Museum ”De oude aarde” in Giethoorn aan.

  25. Wat een prachtige kleur heeft smaragd. Leuk de informatie erbij, weer iets geleerd!

  26. Zo Edward, ben jij aan het schatgraven…..pas maar op voor die inbrekers…..Ha..ha…

  27. Prachtig Edward dat is mijn steen schitterend !mooi met de geschiedenis erbij. !! Wist je ook dat de Smaragd je beschermt in geldzaken dat is toch mooi meegenmen he !

Geef een reactie

