Mummies

Wie iets leest of hoort over het oude Egypte, denkt daarbij meteen aan mummies.

Niet alleen overleden personen werden gemummificeerd,
maar ook dieren zoals katten, krokodillen, vogels en vissen.

Een vis mummie uit de Grieks-Romeinse periode ( 332 voor 395 na Christus )

Mummies (1)

Maar de mummies van overleden personen, spreken toch het meest tot de verbeelding.

Mummie van een onbekende man.

Mummies (9)

Kind 10-15 jaar oud.
Grieks-Romeinse Periode; Romeinse keizertijd,  30 voor-100 na Christus. 

Mummies (8)

De beter gesitueerde Egyptenaren, werden na hun mummificatie, in een prachtig beschilderde
mummiekist geplaatst, met een afbeelding van de overledene.

Deksel van de mummiekist van de hoge ambtenaar Peftjaoeneith, hij was inspecteur van tempeldomeinen.
Het deksel van de kist is voorzien van een spreuk,
die het de overledene mogelijk moest maken, de kist vrij in en uit te gaan.
( ik ben snel doorgelopen, want je weet maar nooit )

Mummies (7)

Amon Priesters.

Mummies (4)

 

Mummies (6)

 

Overledenen kregen vaak honderden kleine beeldjes mee…..Shabti’s, later ook wel oesjebti’s genoemd.

Mummies (3)

Deze beeldjes moesten namens de dode werkzaamheden in het dodenrijk verrichten.

Mummies (2)

Men dacht destijds, dat de onsterfelijke  ziel (Ba)  van een
overledene zich in de vorm van een vogeltje met een mensenhoofd vrijelijk in de
wereld van de levenden kon bewegen, dat ging ook mee het graf in.

700 – 332 v.Chr. (Late Periode)

Zielevogel (Ba)

Bron: Rijksmuseum van Oudheden, Leiden

31 gedachten over “Mummies

  1. Egypte blijft boeiend… Die oude Egyptenaren hebben echt wel een indrukwekkende beschaving opgebouwd én hadden een heel levendig geloof in het nabestaan. Een prachtig blogje !

    Like

  2. Schitterend weer deze serie Ed 🙂
    En vandaag werd bekend dat er iets voorbij het dal der koningen in Luxor wederom een intact graf met sarcofagen is gevonden en de daarbij behorende grafgiften. Een graf schijnt van een hoge rechter te zijn de andere zijn nog niet bekend. Zal morgen wel in de krant staan denk ik.
    Ik heb weer enorm genoten van je mooie verslag en foto’s.
    Lieve groetjes, Helma

    Like

  3. Het blijft een boeiende geschiedenis, zowel over het oude Egypte, als het Grieks-Romeinse tijdperk en ook over de Maya’s! Hoewel ik wist dat ook katten gemummificeerd werden, had ik geen weet van andere dieren die ook gemummificeerd werden. Weer een les rijker 🙂 De foto’s zijn weer prachtig, maar mummies (6) vind ik wel de mooiste!
    Lieve groetjes, Heidi

    Like

  4. Prachtige foto’s van een lang verleden traditie Edward, heb ik gelezen dat ze het nu ook nog met bepaalde personen doen. wens je nog een fijne tweede Paasdag.

    Like

  5. Heel veel mensen zijn gefascineerd over opgravingen uit het Oude Egypte. Daar ben ik er eentje van. Mummies spreken helemaal tot de verbeelding en zijn ingewikkeld (-: Wat een mooie fotoreeks. Ik wist wel dat katten gemummificeerd werden maar niet dat vissen en vogels. Wat konden mensen vroeger met beperkte middelen toch prachtige dingen maken. Heel mooi blog!
    Lieve groet ♥

    Like

  6. Wat heb je prachtige foto’s gemaakt van al die mummies broer, wat een geweldige beschaving hadden ze toen, heel mooi om alles te lezen, een geweldig blogje heb je er van gemaakt, een heel dikke kus van je zus Ann.

    Like

  7. Als je dit dan zo ziet blijft onze oude beschaving ver achter bij die van de oude Romeinen. veel verder dan wat gestapelde keien kwamen we niet in de tijd dat de Romeinen piramides bouwden met onmetelijke gangenstelsels. Prachtige serie wederom Edward en netjes gefotografeerd

    Like

  8. Ik blijf het boeiend vinden Edward jaen geleden heb ik de mseum expostie over Titanchamon gezien. Jij hebt hier ook weer boeiend geheel neer gezet met prachtige foto’ s Heel mooi!

    Like

  9. Aandachtig kijkend naar de kop van de uil dacht ik toch wel aan een zeker iemand in de buurt. Zou het……?
    Het is daar , alles bij elkaar genomen, wel een dooie boel Edward en nee ik zou niet gemummificeerd willen worden Edward
    De beelden van de mummies zijn prachtig.

    Like

  10. wat ik zo knap vind aan deze serie foto’s is de belichting
    dat is toch vaak een probleem in de diverse musea, wel mooi om naar te kijken maar fotograferen is dan een hele klus.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.